Om kursen
Kursen byggprocessen omfattar punkterna 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Samhällsbyggande
Kursen byggprocessen omfattar punkterna 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör översiktligt för byggprocessens olika skeden. Dessutom redogör eleven översiktligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.
Eleven redogör översiktligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.
Eleven redogör översiktligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen. Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för avtals- och kontraktsskrivningar.
Eleven upprättar i samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.
Eleven redogör översiktligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. Dessutom redogör eleven, utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika skeden. Dessutom redogör eleven utförligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.
Eleven redogör utförligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.
Eleven redogör utförligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen. Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt för avtals- och kontraktsskrivningar.
Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.
Eleven redogör utförligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. Dessutom redogör eleven, utifrån fallbeskrivningar, utförligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika skeden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för tillämpliga regler som styr byggprocessen. Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för avtals- och kontraktsskrivningar.
Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. Dessutom redogör eleven, utifrån komplexa fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API