Om kursen
Kursen frukost och bufféservering omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Serveringskunskap
Kursen frukost och bufféservering omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar i samråd med handledare bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven beskriver översiktligt frukostbufféer i olika länder. Eleven beskriver också andra typer av bufféer översiktligt. Eleven utför med visst handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven beskriver utförligt frukostbufféer i olika länder. Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt. Eleven utför med gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat frukostbufféer i olika länder. Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt och nyanserat. Eleven utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API