Om kursen
Kursen serviceteknik – naturbruk 1 omfattar punkterna 1–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 3–4.
Gymnasiekurs 2022 • Serviceteknik – naturbruk
Kursen serviceteknik – naturbruk 1 omfattar punkterna 1–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 3–4.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Teknisk grund
Arbete med teknisk utrustning
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Eleven redogör översiktligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material. Eleven redogör också översiktligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar. Dessutom redogör eleven översiktligt för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven i samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör översiktligt för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial. I arbetet använder eleven i samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material. Eleven redogör också utförligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar. Dessutom redogör eleven utförligt för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör utförligt för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial. I arbetet använder eleven efter samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör utförligt och nyanserat för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial. I arbetet använder eleven efter samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API