Om kursen
Kursen fiske och vattenvård 1 omfattar punkterna 2–3 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att utföra arbetsuppgifter inom vattenvård.
Gymnasiekurs 2022 • Skog, mark och vatten
Kursen fiske och vattenvård 1 omfattar punkterna 2–3 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att utföra arbetsuppgifter inom vattenvård.
Biologisk grund
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Eleven redogör översiktligt för olika vattenlevande organismer samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser. Dessutom beskriver eleven översiktligt vanliga fisksjukdomar samt redogör översiktligt för vattnets kretslopp, vattenkvalitet och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag. I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt lämpliga biotopförbättringar och åtgärder som gynnar fiskarna.
Eleven tolkar i samråd med handledare vattenvårds- och fiskevårdsplaner. Eleven följer också instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. Dessutom sköter eleven i samråd med handledare fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven olika fiskemetoder, redskap och annan utrustning samt drar enkla slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar fiskeresultatet. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare redskapen och utrustningen.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för olika vattenlevande organismer samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser. Dessutom beskriver eleven utförligt vanliga fisksjukdomar samt redogör utförligt för vattnets kretslopp, vattenkvalitet och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt lämpliga biotopförbättringar och åtgärder som gynnar fiskarna.
Eleven tolkar efter samråd med handledare vattenvårds- och fiskevårdsplaner. Eleven följer också instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. Dessutom sköter eleven efter samråd med handledare fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven olika fiskemetoder, redskap och annan utrustning samt drar välgrundade slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar fiskeresultatet. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika vattenlevande organismer samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vanliga fisksjukdomar samt redogör utförligt och nyanserat för vattnets kretslopp, vattenkvalitet och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga biotopförbättringar och åtgärder som gynnar fiskarna.
Eleven tolkar efter samråd med handledare vattenvårds- och fiskevårdsplaner. Eleven följer också instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom fiske och vattenvård. Dessutom sköter eleven efter samråd med handledare fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder eleven olika fiskemetoder, redskap och annan utrustning samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar fiskeresultatet. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare redskapen och utrustningen.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske, vattenvård och fiskevård.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API