Om kursen
Kursen virkeslära omfattar punkterna 1–2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Skogsproduktion
Kursen virkeslära omfattar punkterna 1–2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör översiktligt för egenskaper hos och användningsområden för olika trädslag. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke samt ger enkla förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven utför i samråd med handledare klassning och aptering av virke enligt apteringsinstruktioner. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven gör enkla beräkningar med skogliga mått och omräkningstal samt värderar sitt resultat med enkla omdömen. Dessutom föreslår eleven i samråd med handledare uttag av lämpliga virkessortiment vid avverkning samt redogör översiktligt för virkesförsäljning och kontraktering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för egenskaper hos och användningsområden för olika trädslag. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke samt ger välgrundade förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven utför efter samråd med handledare klassning och aptering av virke enligt apteringsinstruktioner. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven gör beräkningar med skogliga mått och omräkningstal samt värderar sitt resultat med enkla omdömen. Dessutom föreslår eleven efter samråd med handledare uttag av lämpliga virkessortiment vid avverkning samt redogör utförligt för virkesförsäljning och kontraktering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för egenskaper hos och användningsområden för olika trädslag. Dessutom identifierar eleven med säkerhet vanliga skadegörare på virke samt ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder för att skydda virket.
Eleven utför efter samråd med handledare klassning och aptering av virke enligt apteringsinstruktioner. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott. Eleven gör avancerade beräkningar med skogliga mått och omräkningstal samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen. Dessutom föreslår eleven efter samråd med handledare uttag av lämpliga virkessortiment vid avverkning samt redogör utförligt och nyanserat för virkesförsäljning och kontraktering.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API