Om kursen
Kursen pistmaskinkörning omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Snöfordonsteknik
Kursen pistmaskinkörning omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt några användningsområden för olika pistmaskiner. Dessutom beskriver eleven översiktligt några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
Eleven planerar i samråd med handledare enkel pistning i bekanta prepareringsområden. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll. Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet. Dessutom planerar eleven i samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
Eleven genomför i samråd med handledare pistning i bekanta prepareringsområden. I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet. Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt några användningsområden för olika pistmaskiner. Dessutom beskriver eleven utförligt några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
Eleven planerar efter samråd med handledare pistning i bekanta och delvis nya prepareringsområden. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll. Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet. Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
Eleven genomför efter samråd med handledare pistning i bekanta och delvis nya prepareringsområden. I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet. Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några användningsområden för olika pistmaskiner. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några pistningstekniker som kräver extra planering före genomförande.
Eleven planerar efter samråd med handledare avancerad pistning i bekanta och nya prepareringsområden. I planeringen väljer eleven med säkerhet arbetsmetod, utrustning och tillvägagångssätt inför uppdraget samt utför i bekanta och nya situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll. Eleven färdigställer och förbereder i bekanta och nya situationer pistmaskinen med utrustning för genomförandet av arbetet. Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån pistmaskinens kapacitet och anläggningens förutsättningar.
Eleven genomför efter samråd med handledare avancerad pistning i bekanta och nya prepareringsområden. I pistningen följer eleven de yrkesmässiga kvalitetskrav som styr arbetet. Eleven tar ansvar för anläggningens egendom samt för pistmaskin och utrustning.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare. Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API