Gymnasiekurs 2022 • Social omsorg

Social omsorg 2

Kurskod: SOASOC02 • Ämne: Social omsorg • 100 poäng

Om kursen

Kursen social omsorg 2 omfattar punkterna 2–7 under rubriken Ämnets syfte.

Ämne
Social omsorg
Kurskod
SOASOC02
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Socialtjänstens förebyggande åtgärder och insatser utifrån ett familjeperspektiv.
  • Barns förutsättningar och behov samt föräldrars omsorgsförmåga.
  • Olika boendeformer samt sysselsättning och arbete som ett led till ökade möjligheter till stöd för målgrupperna.
  • Sociala och kulturella perspektiv på människan och deras konsekvenser och möjliga lösningar.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av genomförda insatser utifrån biståndsbedömning.
  • Internetbaserade funktioner för rådgivning, hälsoinformation, och stödnätverk.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten, till exempel samordnad individuell plan och frivilliga organisationer.
  • Bemötande utifrån ett etiskt förhållningssätt.
  • Etiska begrepp, resonemangsmodeller och värdekonflikter och förhållningssätt inom social omsorg och socialtjänst.
  • Brukares behov och önskningar samt helhetssyn inom social omsorg.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika former av sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.

Eleven utför, i samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat. I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat. Dessutom uppmärksammar eleven, i samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar utifrån dessa.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika former av sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.

Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat. I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat. Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar utifrån dessa.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika former av sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället.

Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett gott resultat. I arbetet hanterar eleven med säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med gott resultat. Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar utifrån dessa.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Social omsorg – SOASOC02

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API