Om kursen
Kursen spårfordon – grund omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper.
Gymnasiekurs 2022 • Spårfordon
Kursen spårfordon – grund omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper.
Eleven redogör översiktligt för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion. Eleven redogör översiktligt för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö. Eleven redogör även översiktligt för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar. Dessutom beskriver eleven översiktligt metoder för underhåll samt redogör översiktligt för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar. Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
Eleven utför med noggrannhet i samråd med handledare arbetsuppgifter med installation, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. Vid arbete i bekanta situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen. Dessutom redogör eleven översiktligt för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
Eleven använder med viss säkerhet relevanta facktermer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion. Eleven redogör utförligt för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö. Eleven redogör även utförligt för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar. Dessutom beskriver eleven utförligt metoder för underhåll samt redogör utförligt för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
Eleven utför med noggrannhet efter samråd med handledare arbetsuppgifter med installation, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. Vid arbete i nya situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade omdömen den egna arbetsinsatsen. Dessutom redogör eleven utförligt för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
Eleven använder med viss säkerhet relevanta fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för branschen, dess driftsområden och samhällsfunktion. Eleven redogör utförligt och nyanserat för spårbundna fordonstyper, deras användningsområden och driftsmiljö. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för konstruktion och funktion hos spårfordon med olika driftarter samt funktionssystem och hur dessa system samverkar. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder för underhåll samt redogör utförligt och nyanserat för underhållets betydelse för driftssäkerhet.
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och funktionsbeskrivningar. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert såväl för eleven själv som för andra samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
Eleven utför med noggrannhet efter samråd med handledare arbetsuppgifter med installationer, montering och demontering i enlighet med arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner. I arbetet använder eleven i nya situationer med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. Vid arbete i nya situationer använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som används för arbetsuppgiften och hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade och nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för individens, gruppens och den mänskliga faktorns betydelse i arbetet samt beskriver åtgärder vid olyckstillbud.
Eleven använder med säkerhet relevant fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API