Om kursen
Kursen språk specialisering – skrivande omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Språk specialisering
Kursen språk specialisering – skrivande omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven skriver med viss säkerhet texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter. I framställningarna i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat. Språket innehåller goda formuleringar. Eleven formulerar sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare, genre och kommunikationssituation.
Eleven skriver såväl texter efter mönster och förebilder som mer fritt. Eleven resonerar översiktligt dels om de egna texternas relation till konventionella texttyper, textmönster och eventuella förebilder, dels om olika alternativa uttryckssätt i sina texter. Eleven använder med viss säkerhet den retoriska arbetsprocessen och andra metoder för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven beaktar stilistiska och estetiska aspekter och gör enkla reflektioner kring läsarens möjliga tolkningar.
Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet, och gör enkla reflektioner över dessa normers tillämpbarhet i texter av olika slag.
Eleven utformar med viss säkerhet olika typer av texter på ett visuellt tilltalande och lättillgängligt sätt samt motiverar översiktligt utformningen.
Eleven värderar sina egna texter med enkla omdömen, gör enkla förbättringar av dem med utgångspunkt i sin egen värdering och andras råd samt ger enkel återkoppling på andras texter.
Eleven diskuterar översiktligt hur skönlitterära och journalistiska framställningar kan spridas. Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven översiktligt yttrandefrihet och ansvar.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven skriver med viss säkerhet texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter. I framställningarna i olika genrer formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. Språket innehåller goda formuleringar. Eleven formulerar sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare, genre och kommunikationssituation.
Eleven skriver såväl texter efter mönster och förebilder som mer fritt. Eleven resonerar utförligt dels om de egna texternas relation till konventionella texttyper, textmönster och eventuella förebilder, dels om olika alternativa uttryckssätt i sina texter. Eleven använder med viss säkerhet den retoriska arbetsprocessen och andra metoder för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven beaktar stilistiska och estetiska aspekter och gör välgrundade reflektioner kring läsarens möjliga tolkningar.
Eleven skriver funktionellt för textsammanhanget, följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet samt gör välgrundade reflektioner över dessa normers tillämpbarhet i texter av olika slag.
Eleven utformar med viss säkerhet olika typer av texter på ett visuellt tilltalande och lättillgängligt sätt samt motiverar utformningen utförligt.
Eleven värderar sina egna texter med nyanserade omdömen, gör välgrundade förbättringar av dem med utgångspunkt i sin egen värdering och andras råd samt ger välgrundad återkoppling på andras texter.
Eleven diskuterar utförligt hur skönlitterära och journalistiska framställningar kan spridas. Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven utförligt yttrandefrihet och ansvar.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven skriver med säkerhet texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter. I framställningarna i olika genrer formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. Språket är i regel välformulerat. Eleven formulerar sig med flyt och anpassning till syfte, mottagare, genre och kommunikationssituation.
Eleven skriver såväl texter efter mönster och förebilder som mer fritt. Eleven resonerar utförligt och nyanserat dels om de egna texternas relation till konventionella texttyper, textmönster och eventuella förebilder, dels om olika alternativa uttryckssätt i sina texter. Eleven använder med säkerhet den retoriska arbetsprocessen och andra metoder för att utveckla sina skrividéer till färdig text. Eleven beaktar stilistiska och estetiska aspekter och gör välgrundade och nyanserade reflektioner kring läsarens möjliga tolkningar.
Eleven skriver funktionellt för textsammanhanget, följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över dessa normers tillämpbarhet i texter av olika slag.
Eleven utformar med säkerhet olika typer av texter på ett visuellt tilltalande och lättillgängligt sätt samt motiverar utformningen utförligt och nyanserat.
Eleven värderar sina egna texter med nyanserade omdömen, gör välgrundade och nyanserade förbättringar av dem med utgångspunkt i sin egen värdering och andras råd samt ger välgrundad och nyanserad återkoppling på andras texter.
Eleven diskuterar utförligt hur skönlitterära och journalistiska framställningar kan spridas. Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven utförligt och nyanserat yttrandefrihet och ansvar.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API