Om kursen
Kursen systemuppbyggnad omfattar punkterna 1 och 3–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1, 4 och 7.
Gymnasiekurs 2022 • Systemkunskap
Kursen systemuppbyggnad omfattar punkterna 1 och 3–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1, 4 och 7.
Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. Eleven beskriver översiktligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system. Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. I beskrivningarna använder eleven enkelt fackspråk.
Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. Eleven beskriver utförligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system. Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. I beskrivningarna använder eleven fackspråk.
Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. I beskrivningarna använder eleven nyanserat fackspråk.
Eleven gör med säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API