Om kursen
Kursen tillverkningsunderlag 1 omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Tillverkningsunderlag
Kursen tillverkningsunderlag 1 omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar i samråd med handledare arbetet utifrån dem. Dessutom framställer eleven med noggrannhet och i samråd med handledare mönster eller ritningar manuellt i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet. I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven i samråd med handledare metoder och utrustning som passar för uppgiften. Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor. Eleven hanterar verktyg och utrustning med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare.
Eleven redogör översiktligt för den teknik och de metoder som använts för arbetsuppgiften. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör även översiktligt för använda beteckningar. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem. Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar manuellt i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet. I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder och utrustning som passar för uppgiften. Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor. Eleven hanterar verktyg och utrustning med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven redogör utförligt för den teknik och de metoder som använts för arbetsuppgiften. Dessutom redogör eleven utförligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör även utförligt för använda beteckningar. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven tolkar i sitt arbete med säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem. Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar manuellt i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. Elevens mönster eller ritningar är av god kvalitet. I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder och utrustning som passar för uppgiften. Dessutom söker eleven med säkerhet information från relevanta källor. Eleven hanterar verktyg och utrustning med säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den teknik och de metoder som använts för arbetsuppgiften. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för använda beteckningar. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API