Om kursen
Kursen trädgårdsanläggning 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 8.
Gymnasiekurs 2022 • Trädgårdsanläggning
Kursen trädgårdsanläggning 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 8.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Byggprocess och funktion
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör översiktligt för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning. Dessutom läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och andra bygghandlingar. Eleven redogör översiktligt för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven översiktligt för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia. Eleven redogör också översiktligt för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval. Dessutom gör eleven enkla bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning. Dessutom läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och andra bygghandlingar. Eleven redogör utförligt för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia. Eleven redogör också utförligt för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval. Dessutom gör eleven välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning. Dessutom läser och tolkar eleven med säkerhet ritningar och andra bygghandlingar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt och nyanserat för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API