Om kursen
Kursen yrkestrafik 1a omfattar punkterna 1 och 3–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Transportteknik
Kursen yrkestrafik 1a omfattar punkterna 1 och 3–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven kör och manövrerar i bekanta situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt. Eleven redogör översiktligt för hur man planerar och genomför enkla transportuppdrag samt redogör översiktligt för säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför i samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa översiktligt. Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis. I arbetet beskriver eleven översiktligt några metoder för lastförankring. Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, enkla lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med enkla omdömen. Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver översiktligt gods med speciella egenskaper och hur det ska hanteras. Eleven ger också enkla exempel på riskerna med denna hantering. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter samt faktorer som kan bidra till ohälsa.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning. Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven kör och manövrerar i bekanta och delvis nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt. Eleven redogör utförligt för hur man planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt. Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis. I arbetet beskriver eleven utförligt några metoder för lastförankring. Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med enkla omdömen. Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver utförligt gods med speciella egenskaper och hur det ska hanteras. Eleven ger också välgrundade exempel på riskerna med denna hantering. Dessutom beskriver eleven utförligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter samt faktorer som kan bidra till ohälsa.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning. Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven kör och manövrerar i bekanta och nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur man planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt och nyanserat för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt och nyanserat. Eleven följer med säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis. I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat några metoder för lastförankring. Dessutom gör eleven, med gott resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med nyanserade omdömen. Eleven väljer med säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
Eleven identifierar med säkerhet och beskriver utförligt och nyanserat gods med speciella egenskaper och hur det ska hanteras. Eleven ger också välgrundade och nyanserade exempel på riskerna med denna hantering. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter samt faktorer som kan bidra till ohälsa.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning. Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare. Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API