Om kursen
Kursen vård och omsorg – specialisering omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt kunskapsområde.
Gymnasiekurs 2022 • Vård och omsorg specialisering
Kursen vård och omsorg – specialisering omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt kunskapsområde.
Eleven uppmärksammar och bedömer, i samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
Eleven planerar, utför och dokumenterar, i samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven beskriver översiktligt hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven uppmärksammar och bedömer, efter samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
Eleven planerar, utför och dokumenterar, efter samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven beskriver utförligt hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven uppmärksammar och bedömer, efter samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
Eleven planerar, utför och dokumenterar, efter samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API