Om kursen
Kursen rening av förorenat vatten omfattar punkterna 1–2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Vatten- och miljöteknik
Kursen rening av förorenat vatten omfattar punkterna 1–2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Eleven beskriver översiktligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar. Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar. Dessutom beskriver eleven översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering. Eleven utför enkla beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. Dessutom hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar. Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar. Dessutom beskriver eleven utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering. Eleven utför beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. Dessutom hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat reningsprocesser i vatten- och miljöanläggningar. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i dessa anläggningar. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter i en vatten- och miljöteknisk anläggning på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. I arbetet använder eleven med säkerhet driftinstruktioner, processcheman och driftrapportering. Eleven utför avancerade beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. Dessutom hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt.
Eleven utför med säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API