Om kursen
Kursen kontrollanläggningar omfattar punkterna 1–2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Vattenkraftteknik
Kursen kontrollanläggningar omfattar punkterna 1–2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Eleven beskriver översiktligt vattenkraftstationens kontrollanläggningar samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete med turbiner och hydraulikkomponenter i en vattenkraftstation. I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt vattenkraftstationens kontrollanläggningar samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt arbete med turbiner och hydraulikkomponenter i en vattenkraftstation. I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vattenkraftstationens kontrollanläggningar samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt avancerat arbete med turbiner och hydraulikkomponenter i en vattenkraftstation. I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API