Om kursen
Kursen ventilationsisolering omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Ventilation – installation
Kursen ventilationsisolering omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. Eleven redogör också översiktligt för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder. Dessutom beskriver eleven översiktligt material för ytbeklädnad av ventilationsanläggningar.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod. Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med visst handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. När arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller. Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. Eleven redogör översiktligt för vilken betydelse materialval, arbetsprocess och resultatet har för en hållbar utveckling.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. Eleven redogör också utförligt för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder. Dessutom beskriver eleven utförligt material för ytbeklädnad av ventilationsanläggningar.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. Eleven redogör utförligt för vilken betydelse materialval, arbetsprocess och resultatet har för en hållbar utveckling.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat material för ytbeklädnad av ventilationsanläggningar.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande metod. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilken betydelse materialval, arbetsprocess och resultatet har för en hållbar utveckling.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med säkerhet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API