Om kursen
Kursen yttre miljö – anläggningar omfattar punkterna 1–6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Yttre miljö
Kursen yttre miljö – anläggningar omfattar punkterna 1–6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. Dessutom redogör eleven översiktligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
Eleven planerar och dimensionerar i samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. Eleven utför i samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik. Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger i samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. I planeringen tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet lämplig arbetsteknik. Dessutom använder eleven med viss säkerhet maskiner, verktyg och redskap.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av anläggningar inom fastighetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utomhusmiljöns betydelse för människors hälsa och livskvalitet samt hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare.
Eleven planerar och dimensionerar efter samråd med handledare gröna miljöer och andra anläggningar för olika brukare utifrån krav på estetik och funktion. I planeringen tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar över gröna ytor, anläggningar och fast markutrustning inom fastighetsområdet. Eleven utför efter samråd med handledare skötsel och enklare anläggning av gröna ytor. I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet lämplig arbetsteknik. Dessutom använder eleven med säkerhet maskiner, verktyg och redskap.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt utifrån säkerhetsföreskrifter för egen och andras säkerhet. Dessutom använder eleven skyddsutrustning och arbetar ergonomiskt samt förebygger efter samråd med handledare risker och olycksfall i arbetet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API