Om kursen
Kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2 omfattar punkterna 2–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2023 • Funktionsförmåga och funktionsnedsättning
Kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2 omfattar punkterna 2–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt. Eleven beskriver översiktligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, i samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt. Eleven beskriver utförligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med gott resultat.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API