Gymnasiekurs 2025 • Fastighetsförvaltning
Nivå 2
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fastighetsförvaltning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Ekonomisk fastighetsförvaltning med planeringsupplägg för till exempel, anbud, upphandling, löpande redovisning, fakturahantering, förhandling, beställning av uppdragsarbete och budgetkalkyler.
- Fastighetsbranschens ansvar för cirkulär omställning kopplat till ekonomisk fastighetsförvaltning.
- Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom ekonomisk förvaltning.
- Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom administrativ förvaltning.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller tillsyn och underhåll av skyddsrum och skalskydd.
- Rutiner för tillsyn och underhåll, däribland avfallshantering, återvinning och inomhusklimat.
- Rutiner för systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering, brandrisk och brandskydd.
- Kommunikationens komplexitet utifrån sociala, kulturella och fysiska faktorer, till exempel identitet, bakgrund och kroppsspråk samt utifrån rådande situation. Konflikthantering.
- Lagar och andra bestämmelser samt etiska frågor som gäller information och informationskanaler.
- System och utrustning för att söka, hämta och ta emot information samt för att presentera och kommunicera information.
- System och utrustning för driftövervakning och statuskontroll av fastigheter samt övervakning av lokaler och ytor.
- Färdighetsträning i vardagliga situationer utifrån egna planeringsupplägg inom teknisk, ekonomisk och administrativ fastighetsförvaltning som utgår från perspektiv på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
- Planering och genomförande av utvecklingsprojekt.
- Framtagande och förmedling av muntlig och skriftlig information till olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster i olika sammanhang och distribueringskanaler.
- Utvärdering och dokumentation av genomförda planeringsupplägg med plan för förbättringar i arbetsprocessen.
- Reflektion över den egna attitydens påverkan på servicens kvalitet och över personlig service som konkurrensmedel.
- Kommunikation med fackspråk i tal och skrift.
- Samverkan och kommunikation med anpassning till mottagare och i olika yrkessammanhang, till exempel i kontakt med fastighetsägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster.
- Hantering av reaktioner i servicesituationer i vanligt förekommande konfliktsituationer.
Betygskriterier
Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.
AI-stöd för Fastighetsförvaltning – FAST2000X
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Välj fokus
Visa fler förslag
Källa: Skolverkets Syllabus API