Gymnasiekurs 2025 • Försäljning och kundservice

Nivå 4

Kurskod: FORS4000X • Ämne: Försäljning och kundservice • 100 poäng

Om kursen

Ämne
Försäljning och kundservice
Kurskod
FORS4000X
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika affärsmodeller, däribland marknadsanalys, affärsprocess, kundkrets- och intäktsanalys samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
  • Kund- och säljpsykologi, den egna säljstilen samt fördjupning i kundmönster och kundbeteenden.
  • Säljarbete via säljstyrning och säljledning.
  • Strategier för att utvecklas som säljare, däribland förhandlingstekniker och projektledning.
  • Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området. Orientering om lagar och andra bestämmelser i andra länder och internationellt inom området, till exempel inom EU.
  • Hur utvärdering och utveckling av försäljningsarbete kan genomföras.
  • Retorik och presentationsteknik för säljbudskap i olika försäljningskanaler samt kommunikation och yrkesetik i olika affärskulturer.

Betygskriterier

Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.

AI-stöd för Försäljning och kundservice – FORS4000X

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API