Gymnasiekurs 2025 • Marknadsföring inom besöksnäringen

Nivå 2

Kurskod: MARN2000X • Ämne: Marknadsföring inom besöksnäringen • 100 poäng

Om kursen

Ämne
Marknadsföring inom besöksnäringen
Kurskod
MARN2000X
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet. Utbud och efterfrågan.
  • Utveckling av marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
  • Byggande av ett varumärke och hur det hålls levande. Företagsprofilers betydelse och värde i all kommunikation.
  • Aktuella och relevanta marknadsföringsstrategier för informations- och kommunikationsteknik, till exempel digital och historieberättande marknadsföring.
  • Kundrelationens livscykel och köpprocess. Kundvärde och kundnytta.
  • Hantering av klagomål samt problemlösning och förebyggande arbete både fysiskt och digitalt, till exempel skapande av processer för klagomålshantering.
  • Relations- och transaktionsmarknadsföring.
  • Prissättning och presentation av tjänst, produkt eller aktivitet i olika kommunikationskanaler.
  • Konkurrentbevakning. Marknadspositionering, företagets unika konkurrensfördel eller säljfördel, däribland utifrån etiska förhållningssätt, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
  • Presentationsteknik, till exempel digital eller muntlig presentation, hisspresentation, pitch, storytelling eller annat presentationsmaterial.
  • Grafisk profil och marknadsföringsmaterial.
  • Utformning av en marknadsplan utifrån en affärsidé och målsättning.
  • Produktion och genomförande av målgruppsanpassade marknadsföringsaktiviteter, med särskild hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter samt uppföljning och utvärdering.
  • Omvärlds- och nulägesanalys av marknaden.
  • Marknadskommunikation som verktyg vid framtagande av säljstimulerande aktiviteter.
  • Riktad försäljning och kundvård med hänsyn till indirekta och direkta omvärldsfaktorer, till exempel marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
  • God marknadsföringssed. Lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning. Utomrättsliga regler. Tvister mellan konsumenter och företag.

Betygskriterier

Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.

AI-stöd för Marknadsföring inom besöksnäringen – MARN2000X

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API