Gymnasiekurs 2025 • Marknadsföring
Nivå 1
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande begrepp inom marknadsföring, däribland sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknads- och omvärldsanalys. Metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
- Marknadsplanens funktion och dess ingående delar.
- Marknadsstrategier och kommunikationsstrategier.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Intern och extern marknadskommunikation.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.
- Hur marknadsföring kan utformas med hänsyn till etik och demokratiska värderingar samt till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Reflektion över frågor inom marknadsföring som rör etik, demokratiska värderingar och hållbarhet.
- Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
- Vanligt förekommande kanaler, metoder och verktyg för digital och annan marknadsföring.
Betygskriterier
Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.
AI-stöd för Marknadsföring – MARK1000X
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Välj fokus
Visa fler förslag
Källa: Skolverkets Syllabus API