Gymnasiekurs 2025 • Marknadsföring
Nivå 2
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Begrepp inom marknadsföring.
- Interna och externa faktorer som påverkar ett företags marknadsföringsstrategi nationellt och internationellt.
- Marknads- och omvärldsanalys. Metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
- Marknadsplanens funktion och dess ingående delar.
- Faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden. Hur en analys av dessa faktorer kan ligga till grund för beslut inom marknadsföring, däribland val av marknadsföringskanaler och utformning av marknadsföringsinsatser.
- Marknadssegmentering i syfte att identifiera målgrupper att bearbeta för att därigenom kunna anpassa marknadsföring och försäljning och öka verksamhetens lönsamhet.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för företags marknadsföring.
- Hur affärsidé, affärsmål, affärsstrategier, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknaden, målgruppen, kundbehoven och ett företags förutsättningar med hänsyn tagen till etik, hållbar utveckling och demokratiska värderingar. Reflektion över frågor inom marknadsföring som rör etik, demokratiska värderingar och hållbarhet.
- Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
- Kanaler, metoder och verktyg för digital och annan marknadsföring samt hur resultaten av marknadsföring kan mätas och utvärderas.
Betygskriterier
Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.
AI-stöd för Marknadsföring – MARK2000X
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Välj fokus
Visa fler förslag
Källa: Skolverkets Syllabus API