Gymnasiekurs 2025 • Matematik – fortsättning

Nivå 1b

Kurskod: MATO1B00X • Ämne: Matematik – fortsättning • 100 poäng

Om kursen

Ämne
Matematik – fortsättning
Kurskod
MATO1B00X
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 1b ska behandla följande centrala innehåll:

Aritmetik, algebra och funktioner

  • Begreppet rationella uttryck. Hantering av rationella uttryck.
  • Begreppet gränsvärde. Begreppen sekant, tangent, förändringshastighet, ändringskvot och derivata för en funktion. Grafiska och digitala metoder för att derivera funktioner. Villkor för deriverbarhet.
  • Motivering och hantering av deriveringsregler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa. Begreppen talet e och naturlig logaritm.
  • Begreppet andraderivata. Metoder för att lösa extremvärdesproblem.
  • Begreppet polynom och egenskaper hos polynomfunktioner. Metoder för att lösa enklare polynomekvationer.
  • Begreppen bestämd integral och primitiv funktion och sambandet mellan dessa.
  • Grafiska och digitala metoder för att bestämma integraler.
  • Motivering och hantering av metoder för att bestämma integraler för potens- och exponentialfunktioner samt summor av dessa.
  • Formulering och beräkning av integraler i enkla situationer.
  • Metoder för linjär optimering.
  • Begreppet geometrisk summa. Metoder för att bestämma geometriska summor.

Digitala verktyg

  • Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering, hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
  • Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.

Problemlösning och tillämpningsområden

  • Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
  • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
  • Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.

Betygskriterier

Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.

AI-stöd för Matematik – fortsättning – MATO1B00X

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API