Gymnasiekurs 2025 • Mjukvarudesign
Nivå 2
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet mjukvarudesign på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Process och metodik
- Utvecklingsmetodik, däribland agila och traditionella metoder.
- Mjukvarans livscykel från idé, produkt och driftsättning till spridning, förvaltning och avveckling.
- Analys, nedbrytning och modellering av komplexa programmeringstekniska problem med lämpliga analysverktyg.
- Design och värdering av lösningar utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder.
Utveckling
- Paketering och distribution av mjukvara.
- Översikt över plattformar och deras egenskaper ur ett utvecklingsperspektiv.
- Utveckling av några inbyggda och mobila plattformar.
- Kodkvalitet och kodstandarder.
- Internationalisering och lokalisering.
- Upprättande och underhåll av teknisk dokumentation, till exempel genererat från programkodskommentarer.
Hantering av verktyg
- Verktyg och principer för versionshantering i större organisationer och projekt.
- Kodanalys och kvalitetskontroll, däribland bugghantering, felsökningsmetodik, debuggverktyg, automatiserade tester och optimering.
- Verktyg för projekthantering, ärendehantering, mjukvaruhantering och samarbete i större projektorganisationer.
- Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov i projekt av mer komplex karaktär.
Krav och konsekvenser
- Kravhantering, riskhantering och prioritering.
- Licenser och hur licensierad programvara och andra digitala artefakter får användas samt vilka krav och begränsningar som kan följa för ett projekt av komplex karaktär.
Betygskriterier
Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.
AI-stöd för Mjukvarudesign – MJUV200TX
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Välj fokus
Visa fler förslag
Källa: Skolverkets Syllabus API