Gymnasiekurs 2025 • Praktisk marknadsföring

Nivå 2

Kurskod: PRAK2000X • Ämne: Praktisk marknadsföring • 100 poäng

Om kursen

Ämne
Praktisk marknadsföring
Kurskod
PRAK2000X
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mediers påverkan på konsumtionsval.
  • Syfte med och metoder inom reklam, såväl historiskt som nutida. Analys och värdering av budskap i reklam.
  • Hur butikskommunikatörer anpassar marknadsföringen mot olika kundtyper och kundbeteenden i digitala och fysiska butiker.
  • Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och digitala plattformar.
  • Hur varuexponering och säljmiljö påverkar och vägleder kunders köpbeteende digital och i fysisk butik.
  • Hur mässor planeras, genomförs och utvärderas.
  • Hur olika varuexponeringsmetoder kan analyseras för att öka försäljningen i digitala och fysiska butiker.
  • Digital marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper, till exempel genom sökmotoroptimering.
  • Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
  • Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån analys av marknadssegment och målgrupp.
  • Analys av marknadsföringsinsatser som grund för affärsmässiga beslut.
  • Hur lagar och andra bestämmelser inom området kan tillämpas, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.

Betygskriterier

Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.

AI-stöd för Praktisk marknadsföring – PRAK2000X

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API