Gymnasiekurs 2025 • Support och servicearbete
Nivå 1
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Service och reparationsarbete
- Datorprogram för servicearbete.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
- Service och reparation av mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
- Enklare systematisk felsökning.
- Arbetsplatsens arbetsmiljö samt dagliga rutiner och organisation, till exempel säkerhetsrutiner.
- Reservdelshantering och beställningsrutiner.
Dokumentation
- Serviceblanketter och dokument.
- Branschkrav och metoder för återvinning.
- Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
- Dokumentation och utvärdering av eget arbete.
Kommunikation
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter med beställare och användare.
- Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.
Betygskriterier
Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.
AI-stöd för Support och servicearbete – SUPP1000X
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Välj fokus
Visa fler förslag
Källa: Skolverkets Syllabus API