Gymnasiekurs 2025 • Support och servicearbete

Nivå 1

Kurskod: SUPP1000X • Ämne: Support och servicearbete • 100 poäng

Om kursen

Ämne
Support och servicearbete
Kurskod
SUPP1000X
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Datorprogram för servicearbete.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Service och reparation av mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
  • Enklare systematisk felsökning.
  • Arbetsplatsens arbetsmiljö samt dagliga rutiner och organisation, till exempel säkerhetsrutiner.
  • Reservdelshantering och beställningsrutiner.

Dokumentation

  • Serviceblanketter och dokument.
  • Branschkrav och metoder för återvinning.
  • Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter med beställare och användare.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.

Betygskriterier

Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.

AI-stöd för Support och servicearbete – SUPP1000X

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API