Gymnasiekurs 2025 • Support och servicearbete

Nivå 3

Kurskod: SUPP3000X • Ämne: Support och servicearbete • 100 poäng

Om kursen

Ämne
Support och servicearbete
Kurskod
SUPP3000X
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Organisation av support och hemservice.
  • Servicebilars utrustning.
  • Support och hemservice i olika miljöer.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Programmering och inställningar av apparater inom området.
  • Sammankoppling av enheter inom området till fungerande system.
  • Systematisk felsökning och reparation av apparater inom området.
  • Reservdelshantering och beställningsrutiner.
  • Kostnadsförslag och faktureringsrutiner.

Dokumentation

  • Serviceblanketter och riktprislistor samt offerter och faktureringssystem.
  • Branschens kvalitetskrav och säkerhetskrav.
  • Miljölagstiftning som är relevant för verksamheten.
  • Konsumenttjänstlagen.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
  • Kommunikation, däribland kroppsspråkets betydelse samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.

Betygskriterier

Skolverket har ännu inte publicerat betygskriterierna för denna kursversion.

AI-stöd för Support och servicearbete – SUPP3000X

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API